Psycholog Nowy Sącz

Gdziekolwiek jesteś - bądź

Szybka i prosta metoda na uspokojenie trudnych emocji. „Balsam” na stres. I pierwszy krok do praktykowania uważnej obecności – mindfulness.

Zaczyna się od oddechu. Dlaczego? Ponieważ oddech to najważniejsza „czynność” jaką codziennie wykonujesz. Kilkanaście razy na minutę. 20-25 tysięcy razy na dobę. Od niego rozpoczęło się Twoje życie i dzięki niemu trwa. Ile razy dziennie oddychasz świadomie?

Potrafisz tak? 


✴ Usiądź. Zamknij na chwilę oczy. Poczuj jak powietrze płynie przez nos, tchawicę i wypełnia Twoje płuca. Poczuj wdech. I poczuj wydech. I znów wdech…

✴ Jakie jest powietrze, którym oddychasz?
Rześkie czy ciepłe? Czym pachnie? Czy to zapach drzew, ziemi, deszczu, ogniska, domu, kolacji? A może po prostu pachnie powietrzem?

✴ Gdyby można było opisać zapach powietrza kolorem, to jaki kolor miałoby powietrze?
Gdzie najwyraźniej je czujesz? W nozdrzach, w tchawicy, czy w płucach? Co w Twoim ciele porusza się podczas oddychania?

✴ Oddychaj naturalnie, tak jak potrzebuje Twoje ciało.
Czy czujesz ruch powietrza? Czy ono jest jak spokojny staw, czy może jak strumień, rzeka, albo ocean?

✴ Kiedy przez chwilę poobserwujesz swój oddech, Twoja uwaga skieruje się ku czemuś innemu. W Twojej głowie pojawią się myśli. Przyjrzyj się im. Nie oceniaj. Tylko obserwuj.

✴ Nie odrzucaj żadnej myśli ani nie zatrzymuj żadnej. Niech przychodzą i odpływają wtedy, kiedy chcą. Akceptuj je. Nie oceniaj. Staraj się nie nadawać im znaczenia. Przyglądaj się im spokojnie i cierpliwie.

✴ Zauważ, że „żywot” myśli, których nie oceniasz, jest zwykle krótki.
Niektóre myśli mogą wracać.
Które myśli wracają?

✴ Czy między Twoimi myślami jest jakaś „pusta przestrzeń”, czy strumień myśli szczelnie wypełnia Twoją świadomość?

✴ Kiedy przez chwilę poobserwujesz swoje myśli, ponownie zwróć uwagę na oddech. Poczuj wdech. Od początku do końca. I wydech. I znów wdech…

⏬⏬⏬

Jak się czujesz w Tym ćwiczeniu i po nim?
Czy jest w nim coś, co sprawia ci trudność? Jeśli tak, co to takiego?

[Grafika: Rafał Obliński: Trzeci wymiar czasu – Kraków]

#mindfuless #uważność #medytacja #tuiteraz #Jon.Kabat.Zinn